ponedjeljak, 7. lipnja 2010.

Potrošačko društvo i potrošačko društvo

Sjetio sam se dokumentarca o velikim gradovima kojeg sam pogledao prije par mjeseci, radilo se o Lagosu. Jedan dio je bio o tržnici u tom gradu, prepunoj boja, svakakvih namirnica i svakakvih nevjerojatnih stvari. Doslovno od igle do lokomotive, pogotovo zato jer čini mi se da jednom dnevno kroz prekrcatu tržnicu prođe vlak i svi se maknu u sekundi i odmah vrate na svoje pozicije, kao da je prošao neki omanji auto.
Gledao sam više puta dokumentarce o egzotičnim krajevima na kojima prikazuju te tržnice kao mjesto susreta, sve je živopisno i autentično... Pa prikazi bazarova iz islamskog svijeta, to "autentično i tradicionalno" cjenkanje... Nisam samo gledao na TV, i ne, nisam imao prilike vidjeti uživo bliski istok, ali sam slušao ljude koji su puni emocija pričali o turskim, jemenskim, palestinskim, sirijskim, itd... tržnicama...
S druge strane, čitam često, gledam na TV, na internetu i svugdje kako sve se više pretvaramo u naciju potrošača, da ljudi su izgubili tradicionalne zdrave vrijednosti šetnje vikendom jer odlaze šetati po shopping centrima, kako se tamo stvara nova kultura bez duše (parafraziram sve to skupa), mladi se skupljaju po mall-ovima kao "glupi amerikanci", itd... Pitam se koja je razlika između zapadnjačkih shopping centara i istočnjačkih i afričkih tržnica? Mislim, osim toga da je na zapadnjačkim tržnicama roba koliko toliko provjerena (siguran sam da će čaše na Shreka iz McDonaldsa koje su povučene s tržišta završiti na onu prije spomenutu tržnicu u Lagosu bez beda). Možda samo zato što su te tržnice daleko, što mislimo da kad je netko jadniji da je "autentičniji" i bolji kao u mitu o dobrom divljaku? Nemam pojma.
Nakon cijele tirade protiv tog dehumanizirajućeg potrošačkog društva, u kojem ljudi navodno kupuju da bi kupovali, isti ti ljudi danas govore kako propada ekonomija jer ljudi ne kupuju više kao prije (sad bi htjeli te potrošače, ne), da bi trebalo sad više ulagati u proizvodnju (valjda da bi prodavali onim drugim glupanima potrošačima na Zapadu), itd... Kao neka ljevičarska shizofrenija.
Treća priča koja kruži na "sceni" je ta da su naši zapadnjački shopping mallovi nove crkve, valjda religije potrošnje. Iako ne znam koji dio je sličan crkvi, osobno mi je draži mall od crkve. Ustvari... sličnost je s crkvom velika, sjetite se da je Isus otjerao trgovce iz hrama. Dakle, kako kriza napreduje, u mallovima će biti sve više praznih prostora gdje su nekad bile trgovine... Kad se mall bude sasvim ispraznio postati će pravi hram. Kriza=Isus?

2 komentara:

  1. Hehe... Podsjetilo me na "diskusiju" s frendom koji obožava američke indijance, njihove konje i slobodu koju oni predstavljaju. A, u stvari, istina je da je "indijanske konje" donio bijeli čovjek iz Evrope. Dakle, oni su tehnološki napredak kojeg su indijanci bez problema prihvatili.

    Dakle, puno prije interneta i zlih multinacionalnih tvrtki - indijanci su bez problema preuzeli tehnološki napredak kojeg im je donijela globalizacija.

    Kad već povlačimo paralele s religijama. Isus nije baš bio naklonjen prema trgovcima. Muhamed nije imao problema s trgovinom. E sad, istina je da je u muslimanskim državama trgovina puno drukčija nego kod nas. Na neki način, tu jest dehumaniziranija, jer nemaš posla sa svim onim kotačićima u lancu proizvodnje i transporta. Dobiješ gotov proizvod (u stvari puno njih među kojima biraš). Kad odeš u Istanbul, onda te trgovac zove na čaj, priča o svemu i svačemu, cjenkate se, i to je dio igre koja ima svoju čar. Naravno, ovdje zato imaš i puno sigurniju i kvalitetniju robu. Međutim, mi puno više toga kupujemo, dakle kod nas se više trguje. Nije baš da je Isusova antipatija prema trgovcima i bogatstvu uspjela unazaditi Evropu.

    OdgovoriIzbriši
  2. "Indijaneri prihajajo na konjih", dobar post.
    Treba vidjeti koliko mi trošimo i koliko oni troše. Dobar dio robe za Zapad doalzi iz Turske npr., ali se tamo proizvodi. Nisam bio u Africi i na bliskom istoku, ali sam upoznao dosta ljudi iz tih krajeva... Primijetio sam da im se sviđaju europski izlozi...
    U shopping centrima često i je dehumanizirano kad stave neku lutkicu da bezvoljno prodaje, ali u manjim trgovinama pomažu ti. Ustvari nemam pojma... Baš bi trebalo istražiti. Sjetio sam se da sam u zadnje vrijeme dosta kružio po trgovinama za instrumente, i svugdje se ponašaju prilično loše, ne znaju specifikacije, itd... dok na "dehumaniziranom" thomann.de sve je opisano na netu, naručiš, čuješ se preko maila, a možeš i nazvati, itd... sve bolje šljaka. Tako je meni i s Amazonom, stvarno efikasna firma.
    Mislim da će u krizi lutkice početi raditi kako treba ne bi li zadržale posao. Tako mi je jedna nedavno u Tower centru u Rijeci sve opisivala za tenisice, samo da mi ih proda...
    što se tiče muslimanskog svijeta, čuo sam priče o mnogobrojnim dnevnim letovima iz Emirata prema Tajlandu (u Patayu) s kojim nemaju nikakve poslovne veze - ide se brijat na tajlanđanke, koje nose brojeve da bi uplašeni Arapi lakše izabrali, pa skrivečki piju pivo, itd...

    OdgovoriIzbriši

Pratitelji

Arhiva bloga