Već se mjesecima priča o proslavama Oluje, paradama i slično, a 04. kolovoza će biti godišnjica prvog pravog festivala ikada održanog u "regiji". Naime, prvi pravi glazbeni festival koji se je ikada održao u Hrvatskoj, odnosno, tadašnjoj SFRJ, bio je Arena Festival. Na tom su festivalu nastupili Alien Sex Fiend, Einstürzende Neubauten, Pankow, Borghesia, Die Goldenen Zitronen, Ludwig von 88, Disciplina Kičme, Miladojka Youneed, Escape, Scarlet Woman i Let 3.
Naravno, postojali su folklorni glazbeni festivali i gitarijade koje u principu jesu neka vrsta festivala, ali baš pravi festival je taj Arena Festival koji se dogodio u Puli prije 25 godina, 4. kolovoza 1990. godine na stadionu tada NK Istre, danas poznatom kao stadion Aldo Drosina.
Moram napomenuti da to nije samo moj osobni dojam i da sam to nekako shvatio s naknadnom pameću, zapravo već tada su novinari uvidjeli da se radi o nečemu apsolutno novom za tadašnju Jugoslaviju.
Tako je Bojan Mušćet u najavi u Novom listu pisao, a ja preuzeo iz Glasa Istre od 28. srpnja 1990. (str. 19):
"U Puli će se u subotu, 4. kolovozu održati jedan od najvećih ovogodišnjih festivala alternativne glazbe. Riječ je o »Arena festivalu« čiji sudionici, osim domaćih snaga, dolaze iz Velike Britanije, Francuske, Njemačke i Italije. Posrijedi je prvi veliki međunarodni rock-festival u nas koji se temelji na ulaganju domaćeg i stranog kpitala. Organizatori su ljubljanska agencija Dallas i FV založba sa stranim partnerima.
Za razliku od dosadašnjih smotra rock-stvaralaštva, gitarijada i sajamskih nadrifestivala koji su bili dominantni oblik organiziranja skupnih nastupa izvođača »Arena festival« baziran je na svjetskim standardima organizacije. Tako se ulaznice za taj festival prodaju u desetak evropskih zemalja gdje se planiraju i posebni vlakovi za dolazak u Pulu."
Iz gornjeg teksta vidimo da su lokalni organizatori bili ljubljanska FV Založba i tada još uvijek ljubljanski Dallas.
Taj je festival već imao sve elemente prisutne kod kasnijih većih međunarodnih festivala koji se održavaju danas u Hrvatskoj:
Taj je festival već imao sve elemente prisutne kod kasnijih većih međunarodnih festivala koji se održavaju danas u Hrvatskoj:
- partnerstvo inozemnih organizacija s domaćim organizacijama. Strane organizacije imaju ideju, imaju bookere izvođača, znaju gdje nabaviti tehniku, itd... A domaće organizacije su logistika, odnosno, trče po dozvole, pregovaraju s lokalnim vlastima, itd...
- ciljana publika je prvenstveno ona iz inozemstva. Domaće snage su ugostitelji i ljudi koji rade na sređivanju dozvola i redarenju.
- danas su tu niskobudžetne kompanije tipa Rayanair, Easy Jet i slične, a nekad je tu poziciju imao vlak. Vidimo da su se organizirali i "charter" vlakovi iz inozemstva.
Nakon festivala u Glasu Istre je u ponedjeljak 06. kolovoza 1990. osvanuo kratki osvrt na samoj naslovnoj stranici u ovom obliku:
"Pred oko 8 tisuća gledalaca Jučer se u Puli desio prvi pravi internacionalni rock festival, Arena Fest. Na teren NK Istre istrčalo je 11 bandova alternativne rock glazbe iz Velike Britanije, Njemačke, Francuske, Italije i Jugoslavije koji su na 60 »zvučnih« i 22 »svjetlosna« kilowata muzicirali od 4 sata poslijepodne do oko 4 sata ujutro idućeg dana. Arena festival, koji je ovaj put zaista okupio evropske rock altemativce, svojevrsna je nulta točka YU rock festivala i svakako prijelaz iz dosadašnje prakse gitarijada i parafestivala u rock festival kakav je svijet davno etablirao. Pored toga, ovo je i prvi zajednički nastup evropskih i naših alter grupa čija imena pokazuju da je to bio i jedan od većih ovogodišnjih rock događaja u Evropi uopće. T. Š. - E. S."
[pisala je Tanja Štambuk, slike Eduard Strenja]
U istom broju Glasa Istre na stranici 20 piše dalje:
"Pulski stadion NK »Istre« bio je protekle subote poprište, kažu znalci, jednog od najvažnijih ovogodišnjih evropskih rock događaja.
Publike nije nedostajalo (iako nešto manje od očekivanog broja) — oko 8 tisuća, najviše rock alternativaca iz Zapadne Evrope a koncert je prošao mirno i uobičajenim posljedicama vezanim uz ovakva događanja — saznajemo iz pulskog Medicinskog centra.
Nenavikli na ove »visoke frekvencije« i još manje na ovoliku masu »alternativnog« izgleda i ponašanja, Arena festival za većinu Puljana bio je i pravi spektakl koji graniči (u našim pojmovima) doslovno s egzotikom. Jer, ovo rock događanje, ne samo na terenu »Istre«, već i u cijelom gradu ipak je i najalternativniji dosadašnji događaj u nas, što god to značilo.
[...]
Tanja Štambuk Snimci: Eduard Strenja"
U Novom Ritmu od rujna 1990. godine Dragan Ambrozić primječuje činjenicu da je festival nije održan u areni kako je to bilo najavljeno: "Festival
sa ovim imenom održan je ustvari na stadionu “Istre"[...]".
Nakon kratkog osvrta na bendove i na neprikladnost određenih bendova Ambrozić zatvara kratki izvještaj ovim riječima:
Nakon kratkog osvrta na bendove i na neprikladnost određenih bendova Ambrozić zatvara kratki izvještaj ovim riječima:
"Bez obzira na sve nesporazume oko festivala (neodržavanje istog u Areni) i za vreme njega (problemi sa otpočinjanjem tonske probe i samih nastupa, te teranje Neubautena sa scene isključivanjem struje), u momentu kad ova vrsta događanja svuda postaje izuzetno zanimljiv način da se biznis nastavi i preko leta, Arena festival bi morao da postane tradicionalno zbivanje - prvi stalni domaći festival na otvorenom."
Festival nije postao stalnim jer već sljedeće godine počinju ratne operacije u Sloveniji, pa odmah malo kasnije u Hrvatskoj, ali taj je festival otvorio umove stanovnika Pule koji su se suočili s najezdom "čudnih" mladih ljudi iz cijele Europe, suočili su se s bukom do ranih jutarnjih sati, itd... Nakon tog prvog probijanja lakše se je moglo probaviti sve ostalo, odnosno, organizirati bilo što.
Ratne 1991. godine jedan novi festival, Brooklyn Festival, želi zauzeti prazninu koju je ostavio Arena festival. Taj novi festival direktno se je pozivao na Arena festival, ali i na kontinuitet organizacije (mislim da nije bilo baš kontinuiteta, nešto kao i s FJIF/PFF). Tako Dražen Majić, tada honorarac u Glasu Istre i organizator festivala, piše u Glasu Istre 19. kolovoza 1991. godine:
Ratne 1991. godine jedan novi festival, Brooklyn Festival, želi zauzeti prazninu koju je ostavio Arena festival. Taj novi festival direktno se je pozivao na Arena festival, ali i na kontinuitet organizacije (mislim da nije bilo baš kontinuiteta, nešto kao i s FJIF/PFF). Tako Dražen Majić, tada honorarac u Glasu Istre i organizator festivala, piše u Glasu Istre 19. kolovoza 1991. godine:
"Narednog vikenda Pula će biti domaćinom jedne od najznačajnijih rock manifestacija ove godine u našoj zemlji. U organizaciji »Foruma mladih« i »Paradise Citiy-a«, te pod pokroviteljstvom »Glasa Istre«, 23. i 24. kolovoza održat će se »Broklyn Festival«, drugi nastavak tradicije koja je započela prošle godine velikim »Arena festivalom« kada je naš grad snažno zasjao na rock karti svijeta.
Mada je i za ovu godinu bio predviđen jednako, ako ne i kvalitetniji, program s jakim svjetskim grupama, uslijed razumljivih razloga organizator je bio prisiljen potražiti izvođače među domaćim grupama. Mjesto održavanja je rukometni stadion »Arena«, a vrijeme je od 20 do 1 sat oba dana."
U vrijeme kad se je održao Arena Festival gradonačelnik Pule, odnosno, predsjednik skupštine općine Pule bio jedan relativno mlad Luciano Delbianco (na dan festa imao je 36 godina 1 mjesec i 25 dana), a predsjednik Izvršnog vijeća Skupštine općine Pula bio je Igor Štoković (na dan festa star 30 godina 7 mjeseci i 19 dana), koji ga je naslijedio i na mjestu gradonačelnika. Sigurno je moglo biti zanimljivo od njih samih čuti kako to da se festival premjestio iz Arene na stadion i druge detalje, ali to je sad nemoguće jer su nažalost obojica nedavno preminuli (Delbianco 29. 09. 2014., Štoković 09. 04. 2015.).
Kao što sam već napisao, Arena Festival otvorio je grad i građane za druge festivale. Vidjeli smo da odmah godinu dana kasnije u ratnim uvjetima nastaje Brooklyn festival, pa 1992. Melody Festival (nastavak Brooklyna, organizator Dražen Majić) i Monteparadiso Festival. 1993. godine nastaje Art&Music Festival, itd, itd... Tako je Pula postala grad glazbenih festivala.
Kao što sam već napisao, Arena Festival otvorio je grad i građane za druge festivale. Vidjeli smo da odmah godinu dana kasnije u ratnim uvjetima nastaje Brooklyn festival, pa 1992. Melody Festival (nastavak Brooklyna, organizator Dražen Majić) i Monteparadiso Festival. 1993. godine nastaje Art&Music Festival, itd, itd... Tako je Pula postala grad glazbenih festivala.
Na youtubeu možete vidjeti kako je sve to izgledalo.
PART 1:
PART 2:
PART 3:
PART 4:
PART 5:
PART 6:
Nema komentara:
Objavi komentar