utorak, 3. kolovoza 2010.

Nije dosta radical chic umjetnosti?

Ovih dana je pukla "afera" oko otvaranja izložbe na annalu u Poreču (vidi i današnji članak u Jutarnjem Istarskog župana iznervirao Isus s Hajdukovim srcem) Jakovčića, kao, čovjek poludio. Svi se čude kako je reagirao a ja se čudim zašto se čude. naime, kako bi izgledalo da je pohvalio izložbu? "Super je da na izložbi gurate političke i aktivističke pamflete", ili tako nekako. Pošto se radi o izložbi umjetničkih djela a ne memorabilija iz prošlosti kao , npr., u Povijesnom muzeju Istre, čini mi se da bi cijeli taj aktivizam lijeganje pred bagerima, ljevičarski aktivizam ispao samo umjetničko djelo ništa drugačije od Gotovčevog golog šetanja po gradu. Bi li to bilo bolje aktivistima? Nisam siguran. Cijeli potez je još više smanjio rejting župana kod umjetnika, aktivista i sličnih, a povećao kod onih drugih koji smatraju one prve "džabalebarošima."
Meni je i zanimljivo što je Tolj izjavio da mu je dosta red carpet kulture. To mi je zanimljivo jer ne dolazi od marginalca, mavericka umjetničke scene, nego od nekoga koji je bio selektor za nimalo alternativni i nimalo politički venecijanski biennale, pa član vijeća za nove medijske kulture Ministarstva, Grada Rijeke, Grada Dubrovnika, itd... Dakle, to je netko tko ima itekako veliki utjecaj u stvaranju umjetničke scene.
Cijela priča me podsjeća na knjigu La casta dei Radical Chic Massimiliana Parentea (probajte riješiti test ako znate talijanski) koju sam nedavno pročitao. Autor ismijava cijelu talijansku Radical Chic ekipu koja za sve krivi berlusconija iako izdaje za Berlusconijev Mondadori i predstavljaju svoje stvari na njegovim televizijama, koji stalno se bune na cenzuru iako su stalno na TV, itd... Tako kod nas cijela ta aktivistička ljevičarska scena stalno je prisutna u medijima, a govori protiv samih tih medija, u smislu da su ljudi zatupljeni njima (možda zato jer su ti aktivisti stalno u njima? ;)), itd... Imaju sigurno više medijskog prostora od, npr., HČSP. Barem ovdje u Istri (Zoom, tjedni prilog Glasa Istre, često ispada kao politički bilten radikalne ljevice). Prisutni su i na svakom drugom festivalu i izložbi. Ne vidim čemu je to alternativa.
Često ti pokreti uzimaju slogane i ideje (često distorzirane) raznih marxističkih, ali i komunističkih mislilaca kao što su Lefebvre ("pravo na grad"), ili Althusser (pojam ideologije, itd...). Nedavno sam primijetio da neke pojmove krivo koriste (pulska grupa) i da nepotrebno ekstremiziraju situaciju, a dobio sam odgovor da je važnije da se ti arhitekti druže i razmjenjuju iskustva od onog što pričaju. OK, sve lijepo, ali kako bi prošla neka moguća grupa arhitekata koja bi se nazvala "bijela pulska grupa", koja bi tvrdila da je centar grada devastiran od Roma, Albanaca i Srba, da iza toga stoji ideologija multikulturalizma i ekonomski neoliberalizam itd... i sve bi to lijepo potkrijepili s činjenicama ili "činjenicama" kao nebriga za fasade stanara zgrada u centru, veći broj ilegalnih prodavaonica, pekara, itd... Sigurno bi bili osuđeni od šire javnosti. S pravom. No, kada se netko poziva na komunističke ideje, koje nisu ništa manje štete napravile od nacizma i fašizma (zapravo više), sve je u redu. Važno da se druže.
Disclaimer: slažem se s protestima "Prava na grad", razlozi su više nego opravdani iako, po mom mišljenju, nisu dobro artikulirani u javnosti koja uglavnom vidi radical chic komponentu.

4 komentara:

  1. Svak se češe gdje ga svrbi. Radikal šikeri nisu jedini sudionici izložbe, Jakovčić ne plaća iz vlastitog džepa već se novac poreznih obveznika dijeli iz proračuna (o tome na što se dijeli bi se dalo raspravljati). Ako je Slaven Tolj pozvan kao selektor izložbe, on bira. Najbolje da ubuduće Jakovčić bude doživotni selektor pa odabire po vlastitom nahođenju. Matissea i ostalu umjetničku suvremenost od prije 100 godina. Ova priča baš i nema veze s radikal šikom. Nije trebao niti pohvaliti ako smatra da nije vrijedno pohvale ali očito pati od sindroma dragog vođe. Možda bi mogao Tolja kao izbornika poslati u neki radni logor da tamo selektira.

    PS ja ne volim radikal šik

    OdgovoriIzbriši
  2. Ima totalno veze s radical chicom - radikalna se ljevičarska ideologija stavlja u chic ambijent galerije. kao neka kritika religije (ta majka bojža s hajdukovim grbom), kao neka kritika urbanizma, ovo ono... To ljevičarenje, "angažirana" umjetnost, je danas jako prisutno u svim galerijama na svijetu, od Tatea do ovog malog. Volio bi vidjeti što bi bilo kad bi tako netko progurao desničarske ideje, ali ne kao kritiku desničarskih ideja (npr., kao kukasti križ kod Sex Pistolsa).
    Uz to, i sam Jakovčić je radical chic. Fura se na ljevičarstvo, voli te festivale kao angažirane (Motovun Film fest a ne Pula Film Fest, itd...), kaže da bi i on bio punker kad bi bio mlađi, itd...
    Što se tiče ove izložbe Jakovčić sigurno nije ekspert koji bi bilo što mogao reći o izložbi, ali zašto su ga uopće zvali?! Zato da bi i slijedeće godine isisali pare. Te pare jesu uzete građanima, ali nisu više na raspolaganju građanima već ljudima izabranim od građana - a tu je ta ekipa iz Županije.
    Ispalo je sve super, izložba trasha je dobila full reklamu, jedan političar je ispao budala, jedan ultra mainstream umjetnik (biennale, vijeća kulture, ministarstvo) je ispao radikalan i angažiran selektor, javnost je sretna da je sve onako kako je zamišljala.
    U svakom slučaju nitko nije spušio, i sljedeće godine će se sve financirati na novo. Tako nema ničeg boljeg.

    OdgovoriIzbriši
  3. Imaš pravo, ajde da se ispravim nije da nema veze s RŠ-om ali meni RŠ nije najspornija stvar u cijeloj ovoj priči.

    OdgovoriIzbriši
  4. Eto, protuperformans. Postoje li kriteriji po kojima bi ovaj performans bio više shit od nekog drugog?!

    OdgovoriIzbriši

Pratitelji

Arhiva bloga